Strategia marketingowa zaoszczędzi ci grube pieniądze. Oto dlaczego.

Wiele małych firm (i niepokojąco sporo dużych…) skupia większość swojej uwagi na namacalnych aspektach w swojej firmie – sprawy kadrowe, działania operacyjne, linia produkcyjna, maszyny i narzędzia. Każdy dzień może wydawać się, jakbyś walczył z ogniem, gasząc coraz to nowo powstające pożary i działając w sposób reaktywny aniżeli proaktywny. Sprzedaż może czasami wydawać się koniecznym złem, robota którą należy po prostu wykonać.

Jeśli ten opis brzmi znajomo to oznacza, że nie wykorzystujesz w tej chwili pełnego potencjału na rozwój swojej firmy.

Marketing bywa źle interpretowany i rozumiany. Czasami może być postrzegany jako kwestia niematerialna, z przerostem formy nad treścią. Mało istotna i nie wpływająca zbyt na codzienne sprawy w firmie. Bycie kreatywnym jest ważne, ale wiele konwencjonalnych agencji marketingowych szybko traci puls, nie zadając sobie pytania:

dlaczego właściwie ten kierunek jest najlepszy dla swoich klientów?

Zatem….

Poświęcając czas na przeanalizowanie swojego otoczenia rynkowego, dokonanie pewnych osądów (w oparciu o fakty) na temat najlepszych możliwości rozwoju firmy, pomożesz firmie uniknąć znaczących strat finansowych, a także ochronisz ją przed zagrożeniami.

Skuteczne strategie marketingowe powinny być ściśle powiązane z zwiększaniem sprzedaży i rentowności firmy.

Jeśli obecnie pracujesz bez strategii – gratulacje. Wyraźnie twoje otoczenie rynkowe ma obfity potencjał wzrostu, którego obecnie nie wykorzystujecie. Jeśli wydaje ci się, że jest ciężko, a na horyzoncie pojawiają się wyłącznie ciemne chmury to być może nadeszła ostatnia szansa, aby nadać nowego wiatru w żagle w oparciu o solidną strategię marketingową.

A więc jak należy opracować taką otóż strategię?

Idea jest niezwykle prosta.

Co chcesz osiągnąć i jak zamierzasz to zrobić?

Strategie marketingowe najczęściej przyjmują postać dokumentu lub prezentacji, ale można również wykorzystać wideo i animację. Istnieją setki użytecznych modeli i matryc, które pomogą ci dostroić szczegóły strategii. Przedstawiamy proces, który pomoże Ci stworzyć wzorcową strategię marketingową:

1. Zacznij od zdefiniowania celu.

Jaki rodzaj działalności prowadzisz w obecnej chwili i gdzie widzisz swoją firmę w przyszłości? Jaką lukę na rynku wypełniasz? Jakie potrzeby klientów zaspakajasz? Jaka jest Twoja tożsamość marki i w jaki sposób jest komunikowana? Jaka jest Twoja misja – wspólny cel, który inspiruje zarówno twoje zespoły i personel, jak i twoich klientów?

Ustaw sobie 5 realistycznych celów, które chciałbyś osiągnąć. Oto kilka przykładów:

  • Zwiększenie sprzedaży o 20 procent w stosunku do poprzedniego roku.
  • Co kwartał uruchom 20 nowych produktów na swojej stronie internetowej.
  • Przedstawienie nowej oferty usługowej obecnym klientom do sierpnia 2019 r.
  • Podpisanie 5 nowych umów dystrybucyjnych z nowymi klientami w Irlandii do trzeciego kwartału 2019 r.

 

2. Przeanalizuj swoje możliwości.

Oceń stale zmieniający się klimat biznesowy, oraz jak zmieniają się lokalne warunki rynkowe i operacyjne. Zadaj sobie kilka pytań, takich jak:

  • Jakie są bariery wstępu dla nowych firm w twoją branżę?
  • Czy są jakieś zewnętrzne czynniki, nad którymi nie masz kontroli, ale które mogłyby wpłynąć na twoją działalność (zmiany prawne i legislacyjne, zmiany klimatyczne, postęp technologiczny, itp.)?
  • Czy wśród swoich pracowników tkwi niewykorzystany potencjał?

 

Istnieje wiele użytecznych formuł, macierzy i modeli, których możesz użyć.

3. Oceń szanse i zagrożenia w swojej firmie.

Opracowanie SWOT’u to dobry początek. Możesz także przetestować ich zależność między sobą (np. jaki jest skutek, gdy spojrzysz na dane zagrożenie uwzględniając jedną z mocnych stron firmy, lub jak wygląda perspektywa danej szansy, kiedy uwzględnisz którąś ze słabości). Oceń każdą zależność na skali 1-5. Wynik wskaże ci, które szanse mają największe szanse na powodzenie i które zagrożenia mogą być wyjątkowo groźne. Następnie, skieruj swoją uwagę na dalsze istotne szczegóły. Oto kilka pomysłów pytań, które możesz sobie zadać:

  • W jakiej fazie (lub fazach) znajdujesz się w cyklu życia swoich produktów?
  • Co aktualnie robisz, aby „popchnąć” swoją ofertę do klientów i „przyciągnąć” nowych klientów do niej?
  • Zidentyfikuj cechy szczególne swoich klientów poprzez segmentacje. Czy pojawiają się nowe profile klientów, na które warto zwrócić uwagę?
  • Czy twoja firma ma postawę: konkurencyjną, agresywną, defensywną czy konserwatywną? Czy to jest właściwe podejście dla zmieniającego się środowiska?
  • Jak oceniasz siebie na równaniu ceny do wartości? Czy jest to właściwe miejsce dla twojej firmy? Czy pojawił się niewykorzystany potencjał?
  • Jakie czynniki wpływają na zachowania zakupowe klientów? Czy istnieje droga, którą podążają?

 

4. Zabierz nowo nabytą wiedzę z analizy i przekształć je na konkretne działania.

Z twojego planu może wynikać potrzeba opracowania narzędzi sprzedażowych takich jak powyższa karta produktowa.

To już koniec strategicznej części, teraz czas na taktykę. Co fizycznie musimy zrobić, aby osiągnąć nasze cele. Pamiętaj, aby uwzględnić wiedzę z wyników swojej analizy!

Nadeszła też pora, aby wykazać się kreatywnością:

  • Jakie narzędzia sprzedażowe możemy opracować?
  • Czy istnieje nowa, ekscytująca metoda promowania firmy lub oferty?
  • Czy możemy wprowadzić w rynek nowe produkty lub usługi?
  • Czy moglibyśmy utworzyć nowe partnerstwa?
  • Czy sponsoring lub współpraca z ambasadorem marki wchodzi w grę?
  • W jaki sposób możemy wykorzystać media społecznościowe na naszą korzyść?

 

Na tym etapie możemy zadać jeszcze wiele innych pytań. Podejdź do swoich pomysłów z dużą dozą samokrytyki i dystansu. Przeprowadź testy i poświęć czas na udoskonalenie planów.

5. Zorganizuj się.

Sytuacja zaczyna wyglądać poważnie. Uporządkuj nowo utworzone projekty na osi czasu (np. Na przykład w wykresie GANTTA), przydziel budżety każdemu z nich (lub podaj uzasadnienie, w jaki sposób zostaną one wdrożone) i określ kluczowe kamienie milowe.

6. Zarządzanie ryzykiem i wskaźniki sukcesu.

Na koniec sprawdź, jakie są kluczowe zagrożenia związane z realizacją twoich projektów i jak planujesz je złagodzić. Zidentyfikuj namacalne miary sukcesu, np. jakiego wzrostu sprzedaży oczekujesz po zakończeniu kampanii? Jakiego spodziewasz się zasięgu w poszczególnych działaniach reklamowych?

Końcowa myśl.

Praca nad strategią marketingową może być czasochłonna i skomplikowana. Istnieje również ryzyko boksowania się w te same rozwiązania, które zawsze działały w przeszłości (podczas gdy być może nie dostrzegamy nowych, ekscytujących perspektyw na rozwój, lub otwierając się na ryzyka, których być może nie zauważyliśmy).

Warto zawsze podejść do zadania zachowując świeży umysł i obiektywne spojrzenie na otoczenie. Łatwo to powiedzieć, trudniej zrobić. Venta Marketing to specjaliści w opracowywaniu strategii marketingowych szytych na miarę indywidualnych potrzeb, stosując sprawdzoną czterostopniową formułę:

  1. Audyt marketingowy – podczas serii spotkań i rozmów oceniamy Twój biznes, Twoją aktywność marketingową i Twoje otoczenie.
  2. Korzystając z wcześniejszych doświadczeń, bogatej wiedzy i doświadczenia, opracujemy szereg propozycji do rozważenia.
  3. Zaprezentujemy nasze propozycje i omówimy kolejne kroki.
  4. Realizujemy zatwierdzone projekty, a następnie oceniamy sukces przeprowadzonych działań.

 

Chętnie pomożemy Ci opracować skuteczną strategię marketingową.

Poza tym, czy stać Cię na to żeby jej nie posiadać?

Kontakt

Autor tekstu: Mirosław Kaznowski

Copyright 2019 Venta Marketing 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci bez odnośnika do źródła powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.